fredag 15. mai 2020

Dette blir mellom oss

Dette blir mellom oss av Alexander Kielland Krag er en ungdomsbok om forelskelse. Det er ikke noe nytt å skrive ungdomsbøker om forelskelse. Denne boka blir i tillegg publisert på Instagram. Det er nytt. Måten den publiseres på, får meg til å tenke på Skam. Internett er en god kanal til å publisere historier. Instagramkontoen dbmo legger ut stories hvor leseren kan lese kapitler og hvor det er illustrert med små filmsnutter og bilder. At leseren må vente for å få neste kapittel, bygger opp en spenning og forventning som jeg tror er sunn i disse binge-tider hvor det meste kan fordøyes til alle døgnets tider. Jeg liker formatet på Instagram. Og jeg er kanskje bare gammeldags som synes det er litt synd med illustrasjonsbilder og filmsnutter av karakterene slik at jeg ikke får laget meg mitt eget bilde av dem? Det er det som er ulempen med publiseringen på instagram. Men hvert medie har sine fordeler og ulemper. Instagram har en stor fordel, og det er at det er mulig å nå mange på en gang. Og den egenskapen trumfer nok muligens alle andre. Og jeg er absolutt ikke negativ til å tenke annerledes for å publisere en bok og nå flere lesere. Jeg vil jo helst at alle skal lese. Og Dette blir mellom oss er en bok jeg synes alle bør lese. Uavhengig av hvordan du leser den, stories på Instagram, e-bok eller papirbok. Det er en bok som er godt skrevet, og de korte kapitlene gjør nok at den passer godt til formatet på Instagram også. Det går ikke utover kvaliteten, synes jeg.

Felix er sytten år. Han har akkurat flyttet til Oslo fra Stavanger. Det er ikke enkelt å bytte skole, og spesielt ikke når man er sytten år og ikke får til det med venner. Felix klarer å bli venn med Philip, møte Nicolai som han forelsker seg i. Og det er gjennom de små tingene Felix gjør og tenker, det er lett å kjenne seg igjen som forelsket tenåring. Å sjekke alle bildene på Facebook, skrive en haug med meldinger man ikke sender, telle dager man ikke ser forelskelsen. Det er her de korte kapitlene og det presise språket klarer å fange følelsene så godt.

"I to timer står det at du er tilgjengelig, men du skriver ikke noe mer. Jeg tenker at du ikke ser på noen serie, men at du sitter og angrer på at du skrev til meg og at du aldri kommer til å gjøre det igjen."

"Vi snakker ikke sammen på tre dager. Det gjør vondt."

De korte kapitlene og de korte setningene med få lange ord, gjør at boka er lettlest. Det gleder meg. Det finnes så få gode bøker som er lettleste for ungdom. Denne er god og lettlest på en gang. I tillegg er den veldig tilgjengelig siden den også er illustrert på en måte. Jeg håper det hjelper å dra med flere lesere inn i bøkenes verden.

Historien om Felix fenger meg. Den drar meg inn i en ungdomsverden og får meg til å huske det å være forelsket med hele seg. Usikkerheten, tvilen, sommerfuglene og for Felix er i tillegg faktoren at han ikke har kommet ut som homofil. Samtidig legger ikke Alexander Kielland Krag opp til at det er en stor greie å komme ut, annet enn i tankene til Felix. Og det er fint. Verden går tross alt framover. Dette er først og fremst en bok om forelskelse, vennskap og finne seg selv uavhengig av seksuell legning. Jeg ble så fenget av historien at jeg måtte låne boka på biblioteket for å lese den ferdig, siden jeg ikke klarte å vente på oppdateringene på Instagram. Jeg kommer til å følge den videre selv om jeg har lest den ferdig. Og om du ikke har forstått det, jeg anbefaler absolutt å lese denne boka.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar