onsdag 30. desember 2020

Bokåret 2020

 Om ikke annet har bokåret 2020 vært et bra. Det er jo fint, siden det var særs lite annet ved 2020 som kan omtales i positive vendinger. Jeg har foreløpig lest 322 bøker. Kan hende jeg klarer et par til før 2021. Jeg hadde et lite håp om 365, men begynte for seint å tenke på det målet. Jeg er uansett fornøyd med antallet bøker. Og det høres veldig rart å si at antall ikke er viktig. Men husk at det har vært veldig lite annet å finne på i år enn å sitte hjemme. Jeg sitter som regel med bok og/eller strikketøy når jeg sitter. Det har ikke vært sosiale arrangementer, delvis jobbing hjemmefra, ingen reising, ingen felles treninger, kamper og mine to ekstrajobber har vært på pause. Det betyr at mange av døgnets timer har blitt brukt til lesing. Jeg pleier alltid å sette meg et mål på antall bøker for året. Det har ingenting med å lese flest mulig eller konkurrere med andre enn meg selv. Jeg startet med det for å komme meg ut av flere års lesetørke etter at jeg fikk barn. For veldig mange år siden. Nå fortsetter jeg med mål for å huske og sette av tid til lesing. Jeg er ikke alltid like flink til det, men prøver å sette av en time hver dag. I normale tider er det noen ganger alt jeg rekker til sammen i løpet av en dag, andre dager rekker jeg kanskje ikke mer enn et par minutter mens sausen koker. I disse tider har jeg kunnet sitte og lese ferdig en bok uten å bli avbrutt. Jeg skal ta en liten oppsummering som jeg hadde på Snaplioteket. (Sjekk oss ut både på Snapchat og på Instagram.) Kategoriene jeg gikk gjennom var disse: 



Bøker å gråte av

Trieste av Dasa Drndic er nok den tristeste boka jeg har lest i år. Den handler om jødiske Haya Tedeschi som får barn med en SS-bøddel, og barnet blir tatt fra henne og plassert på lebensborn-hjem. Det handler også om jødene på vei til konsentrasjonsleirene, om deres opplevelser, om de tyske soldatene som var unge og ikke visste hva de gikk til. Det tristeste er kanskje midtsidene i boka. Hvert navn gjemmer en historie, også kommer alle de 9000 navnene på de italienske jødene som ble deportert og drept. Det er virkningsfullt og grusomt. Det er viktig at historier fra krigen ikke forsvinner, og det er viktig at vi husker. Jeg gråt da jeg leste denne. 



De første dagene av Maja Lunde er en bok som handler om dagene rett etter 12.mars, 2020. Det var nok for tidlig for meg å lese om dette. Det er ikke sånn at Maja Lunde sin bok er utpreget godt skrevet eller spesielt åpen og sår, personlig eller poetisk, men det er nok mer fordi at jeg husket så godt hvor optimistisk jeg var rundt den tida. Jeg var sjokkert som alle andre, litt sånn i halvkoma og uvirkelig, men jeg var samtidig optimist og tenkte at Øya-festivalen fortsatt kom til å skje. Jeg trodde at etter sommerferien kom normalen til å være på plass igjen. Lite ante jeg at jeg skulle sitte her i desember og fremdeles håpe det samme. Det tror jeg rett og slett ikke jeg hadde orket å vite. Så det er nok mer det som gjorde at jeg gråt da jeg leste denne, enn at den ga meg så mye nærhet til Maja Lunde sine tanker. Hvis du synes pandemien er for nærme, så dropp den. Riktignok er det en bok om Maja Lunde sin familie og hennes erfaringer, men vi husker alle dopapirhamstring og Erna Solberg. 




Shuggie Bain av Douglas Stuart handler om Shuggie Bain sin oppvekst i Glasgow tidlig på 80-tallet. Moren er alkoholiker, og det er arbeidsløshet, fattigdom, sult og det handler om å leve og overleve. Den er godt skrevet, og jeg likte den absolutt. Den er trist og mørk, som det meste fra det området på den tiden. Jeg leste kanskje denne boka på feil tid, men jeg ble ikke like grepet som en annen Snapliotekar, Monika. Den er trist, den er god, men jeg merket at jeg ikke var 100% med på sympatien uten at jeg kan forklare helt hvorfor. Jeg likte den, og den er absolutt trist. Og jeg anbefaler den virkelig! Kanskje jeg skal gjenlese den igjen?


 

Der krepsene synger av Delia Owens er en bok jeg gråter av av helt andre grunner. Jeg gråter av tiden jeg mistet mens jeg leste denne. Det er timer jeg aldri får tilbake igjen. Denne er så oppskrytt, og jeg forstår det virkelig ikke. Det er så mange brister i denne historien at jeg ikke klarer å se bort fra det. Den første bristen er hvordan hovedpersonen i det hele tatt overlevde etter at moren dro og etterlot søsknene med en alkoholisert og fraværende far, så drar søsknene en etter en. Den siste drar da hovedpersonen er omtrent 8. Da klarer altså 8-åringen å fiske kreps, selge, kjøpe mat, lage mat, kle seg, vaske seg og underholde seg selv mens faren fortsatt er fraværende. Hun går en dag på skolen, men liker det ikke og holder seg hjemme. Hvordan hun klarer å sosialisere seg uten noen hun omgås med, det er neste brist. Og da skal jeg ikke starte med at hun ender opp med å utgi 7 bøker, forske og en doktorgrad. Det jeg også gråt av, var at jeg klarte å glemme og levere denne boka til tidsfristen på biblioteket og endte opp med å måtte betale 100,- i gebyr for den. Det er også årsaken til at jeg faktisk leste boka. Fant ut at jeg ikke kunne betale for en bok jeg ikke hadde fått lest. Jeg angrer litt på den. 



Illustrerte bøker


The Umbrella Academy av Gerard Way er tre tegneseriebøker om de syv barna som er født på samme dato og vokser opp med Sir Reginald Hargreeves. Alle barna har en form for superkrefter, og hver sin personlighet. De ryker i tottene på hverandre ganske ofte, men stiller opp for hverandre når det trengs. Akkurat som andre familier. Det er utrolig gode karakterer, og jeg liker alle og enhver av dem. Jeg så tv-serien før jeg leste tegneseriebøkene. Jeg liker både serien og tegneserien, men har en venninne som leste tegneseriene før serien og hun liker ikke serien spesielt godt. Jeg er også stor fan av Elliot Page, og det hjelper på å like serien så klart. Men serien er litt utrolig god, og det er ikke den typiske superhelt-greiene samtidig som det jo er det. Jeg digger det og gleder meg til sesong 3. 





Heartstopper av Alice Oseman er grafiske romaner som nå teller 4 bøker. Jeg har lest de 3 første. Det handler om skolens sportsidiot og skolens nerd. De forelsker seg. De bruker litt tid på å finne ut av det i første boka. De er begge gutter, og det skal litt forviklinger og følelser til før de klarer å finne hverandre. Det er godt skildret, godt illustrert og en hjertevarm historie. Jeg digger å følge med på hovedpersonene. Jeg likte den første boka aller best, og jeg vet ikke helt hvor mange bøker jeg håper det kommer. Stopp mens leken er god?! 



Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl er en bok om kroppspress og spiseforstyrrelser som er helt utrolig god. Jeg har likt streken til Jenny Jordahl lenge, og hun er også en god historieforteller. Tegningene hennes inneholder flere lag, og beskriver så godt følelser og konflikter. Boka er fortalt uten at det rettes pekefingre eller moralske prekener, men den retter fokus på hvordan små og godt mente handlinger og kommentarer kan tas feil om tankene på kroppspress er der. Det er godt gjort å skrive en bok om dette uten å krenke noen eller å komme moralprekener, men jeg synes Jenny Jordahl klarer det. En ungdomsbok som absolutt bør leses av de fleste. 





Tykke bøker


Max, Mischa & tetoffensiven av Johan Harstad er en oppvekstroman om Max. Han vokser opp i Stavanger, men før han er tenåring må han flytte med familien sin til Long Island, New York. Der møter han Mordechai som han blir kompis med. De snakker mye om Coppola sin film, Apokalypse nå. Senere møter de Mischa som blir en slags kjærlighetstriangel, også møter Max onkelen sin Ove, eller Owen. Owen har kuttet familiebånd til sin norske familie, og det får Max til å reflektere over hva som er hjem, Norge eller USA. Det er et godt spørsmål, hvor lenge er hjem hjemme når man har bodd mesteparten av livet hjemmefra? Dette er kanskje den beste boka jeg har lest i år. Den er på 1078 sider, så den er den tykkeste, den er ikke lettlest, språket i boka gjør at det tar lengre tid enn vanlig å lese den, men den er så absolutt verdt tiden det tar. Jeg koste meg virkelig med denne boka. Fortellerevnen til Johan Harstad og selve historien gjør at denne boka er så god. Også er det mange musikkreferanser i den. 



Til minne om en betingelsesløs kjærlighet av Jonas Gardell er en bok om moren til Jonas, og om oppveksten hans. Moren hans fikk demens og døde altfor tidlig. Denne boka er til henne. Den er vakker og nydelig skrevet. Jeg liker så godt måten Jonas Gardell skriver på, han får leseren så tett innpå karakterene sine og jeg slukte denne boka. Det er fortellinger fra barndommen, spesifikke hendelser og også tanker og refleksjoner. Les den! 



 Jeg foreslår at vi våkner av Beate Grimsrud handler om Vilde Berg som får kreft. Denne boka ble jo plutselig enda mer aktuell da Beate Grimsrud døde. Uansett, boka følger Vilde gjennom kreftbehandling og hopper fram og tilbake i tid. Vi får også med oss barndom og oppvekst, og da Vilde var liten blåste hun liv i en rotte og en rev. Det er disse to vesnene som får en del av fortelleroppgaven i boka. Jeg vet at en venninne av meg ikke fikk dette til å henge sammen, men av en eller annen årsak så passet det helt greit inn. Jeg har lest en del av Beate Grimsrud i det siste, og hun skriver utrolig godt. Anbefaler også å lese flere av bøkene hennes. 



Tynne bøker


Å lage en snøengel av Kristine Helgesen handler om Beatrice. Hun føler utenforskapet veldig godt, og hun finner ikke sin plass. Historien starter litt kaotisk, men den rundes så flott av og alt henger sammen og gir mening. Denne boka er utrolig godt skrevet, og en meget god ungdomsbok. Jeg tror alle har følt en form for utenforskap en gang. 



Svart vann av Joyce Carol Oates er en bok som handler om en ung jente og en eldre politiker. De sitter i samme bil da den kjører ut, men hva gjør man når de ikke kan bli funnet sammen? Boka er basert på en episode med Ted Kennedy, og den er gitt ut i 1992. Temaet er veldig aktuelt i dag også. Måten Joyce Carol Oates skriver på er utrolig bra, hun klarer å engasjere leseren og belyse viktige tema. Det gjelder de fleste bøkene hennes. Dette er året jeg oppdaget Joyce Carol Oates sine bøker, og jeg har lest flere. Anbefaler sterkt Mitt liv som rotte, The Hazards of Time Travels og A American Book of Martyrs i tillegg. 



Dette blir mellom oss av Alexander Kielland Krag er kanskje ikke så tynn, men det er mye luft og lite skrift på sidene. Dette er kanskje en av de beste bøkene jeg har lest i år. Den drar meg rett tilbake til ungdomstida hvor forelskelser styrte livet, og alle følelser føltes ekstra godt. Det handler om Felix. Han er ny på skolen og forelsker seg i Nicolai. Det er utrolig hvor mye Alexander Kielland Krag kan få sagt med få ord. Les den! Den ligger også på Instagram som den første romanen publisert i kapitler der. 



Magiske bøker


Last bus til Everland av Sophie Cameron er nok en ungdomsbok om å være annerledes. Det handler om Brody Fair som blir plaget på skolen, føler press fra foreldrene om å prestere like godt som broren sin, men så møter han Nico. Nico tar med seg Brody inn til et eventyrlig sted, Everland, hvor tiden har sin egen rytme og hvor alle drømmer går i oppfyllelse. Spørsmålet blir om han skal leve i drømmene eller i virkeligheten. En utrolig herlig bok. Også er dette også en LGBTQ+-bok, så klart. 



The Midnight Library av Matt Haig handler om å være i en slags form for mellomstadie mellom død og levende, og det blir presentert som et bibliotek. Hver bok er episoder fra livet, og du kan gjenoppleve og endre. Det er Nora Seed som skal se gjennom livet sitt. Og det er noe forlokkende med tanken på hva hvis ... En absolutt herlig bok. 



Alma Freng og solfangerne av Ida Tufte Michelsen handler om Alma som sammen med faren sin flytter  rundt fra sted til sted med jevne og altfor ofte mellomrom. En dag oppdager Alma en dame som ser på henne, og hun oppdager at damen er en slektning. Sammen får Alma oppdage en annen verden hvor hun har noen krefter som hun ikke ante om. Denne boka var så fengende at jeg umiddelbart etter at jeg var ferdig med den fikk lyst til å lese bok 2. Jeg håper det er planlagt flere bøker, for dette universet vil jeg gjerne lese mer om. 



Bøker å le av


Hør her'a av Gulraiz Sharif handler om Mahmoud på 15 år. Han bor i en blokk i Groruddalen sammen med faren sin, taxisjåfør, moren, vaskedame, og lillebroren som liker Frozen. Det er sommer og nordmenn skal på ferie. Mahmoud skal være hjemme, og onkelen fra Pakistan kommer på besøk. Dette er en bok om å vokse opp med to kulturer med nyanser, og en LGBTQ+-bok. Den er morsomt skrevet, og bør absolutt leses. Jeg lo fra starten av, men gråt også av denne boka. Det er mye å kjenne seg igjen i, i denne boka, og jeg synes Gulraiz Sharif treffer godt med denne fortellingen. 



Hør'a dagbok av Amina Sewali handler om Anansi fra Uganda som bor på Tøyen. Hun har fått beskjed av moren sin og læreren om å skrive dagbok for å bli bedre i norsk. Hun skriver i Hello Mjau-mjau-boka si. Hun har også en plan for å bli verdens storeste rapper. Boka er morsom, og den har høy gjenkjennelsesfaktor for ungdom på Oslos østkant. Språket er skrevet på en slik måte at jeg vil tro at aldersgruppa boka er ment for, vil synes boka blir tung å lese. Men den funker utrolig godt som høytlesingsbok. Alle elevene jeg har lest den for, har bedt om mer og ledd høyt. Det er høy gjenkjennelsesfaktor med denne boka. Det er fortsatt for få bøker som publiseres i Norge med andre karakterer enn hvit hud, og det er utrolig godt å lese bøker med andre hudfarger. Jeg håper det blir flere i 2021. Det trengs. 



Musikalske bøker


Becks siste sommer av Benedict Wells handler om musikklæreren Robert Beck. Han finner ut at en av elevene sine har et naturtalent for musikk, både gitarspilling, låtskriving og vokal. Selv vil Rauli bare klare kunstløp, siden det er noe han ikke kan. Musikk kan han. Det handler om drømmer, om musikk og om livet generelt. Boka er full av musikkreferanser, og den kommer med en egen spilleliste i tillegg. Hør på Bob Dylan, siden alle kapitlene har navn etter sangene hans. Eneste som irriterte litt med denne var at Salchow ble beskrevet som det vanskeligste hoppet i kunstløp, men det er Aksel. Uansett, en bok verdt å lese. Jeg storkoste meg med denne, og det imponerende er at Benedict Wells skrev denne i en alder av 23. 



Alle sanger handler om deg av Sondre Lerche er en bok full av anekdoter om Sondre Lerche og hans musikkidoler. Det handler om musikk og musikkopplevelser. Den er nok mest for musikknerder, det innrømmer jeg, men jeg koste meg med den. I tillegg fikk jeg tips til litt ny musikk. Sondre Lerche skriver godt, og jeg likte anekdotene. 



Vernon Subutex av Virginie Despentes er en trilogi. Den handler om Vernon Subutex som en gang eide en platesjappe. Nå som platesalget er stoppet opp, er Vernon på jakt etter penger, mat, en seng å sove i. Hans søken etter dette og diverse senger han klarer å oppdrive, er historien. Og vi får også historier fra fortiden. Bøkene er fulle av fargerike og gode karakterer. Det er et undergrunnsmiljø i Paris. Dette er bøker med mange musikkreferanser. Digger bøkene. 





Poetiske bøker


On Earth We're Briefly Gorgeous av Ocean Vuong er et brev fra en sønn til en mor. Little Dog som er vietnameser og amerikaner med moren som er analfabet. Det handler om familie, om å forelske seg og å komme ut av skapet. Det er vakkert og poetisk skrevet. Dette var en av de tidligste bøkene jeg leste, og den setter virkelig spor. 



Apeirogon av Colum McCann er en bok om to fedre som mister døtrene sine. De to fedrene hvor en er fra Palestina og en fra Israel. Boka følger dem begge to. Denne boka er så utrolig vakkert skrevet. Den er delt inn i 1001 kapitler, og virkemidlene som er brukt gjør dette til en av årets vakreste bøker. Den var på Longlist for Booker Prize i år, og jeg syntes egentlig den burde vært på shortlist også. 



The Black Flamingo av Dean Atta handler om Michael som er homofil. Han finner ikke plassen sin, men så finner han dragmiljøet. Dette er en utrolig vakker bok. Skrevet på diktform. Jeg vet ikke om den er oversatt til norsk, men denne er kanskje uansett bra å lese på engelsk. 



Filmbøker


Dune av Frank Herbert en bok om Paul Atreides. Familien hans drar til planeten Arrakis. En klassiker innen science fiction, og en bok om et politisk spill. Jeg leser vanligvis ikke sci-fi, men denne likte jeg veldig godt. Det er en god historie, og selv om jeg ikke liker sci-fi, ble jeg fenget av denne. Den er filmatisert en gang tidligere, men ny filmatisering er ventet i 2021. Den skulle kommet i år, men ingenting er vanlig dette året her. Gleder meg til filmen. 



Queen's Gambit av Walter Tevis er historien om Beth Harmon. Hun vokser opp på et barnehjem, der lærer hun å spille sjakk. Det er det eneste hun har full kontroll på, og hun oppdager at hun er et naturtalent.  Jeg likte boka, den er lettlest og drives godt fram av en god handling. Serien klarer å holde på handlingen fra boka, og det er noen utrolig dyktige skuespillere som løfter serien. Og et pluss til serien for en som ikke kan spesielt mye, er at sjakkscenene ble gjort spennende. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar