torsdag 1. oktober 2020

Hør her'a

 Hør her'a er skrevet av Gulraif Sharif. Den handler om Mahmoud som er 15 år. Han bor i 12.etasje i Groruddalen et sted. Faren hans kjører taxi, moren er vaskedame også har han en lillebror, Ali. Det er Mahmoud som må handle kneippbrød og melk på lokalbutikken med mynter som kastes ned i plastpose av moren. Det er Mahmoud sitt syn på nordmenn, Norge, NAV og innvandrere vi møter. Det er språket hans, og for en tankevekker det er. Det er morsomt, gjenkjennende og treffer så utrolig godt. Jeg er Groruddøl av mitt hjerte, og jeg kjenner igjen miljøet han beskriver. Språket typisk en femtenåring fra Groruddalen med røtter fra Pakistan, kanskje noe språkvasket. Bokas handling foregår over en tre-måneders periode, sånn ca. Faren får besøk av broren sin, Mahmoud viser han Oslo. Onkelen blir imponert. Samtidig som Oslo vises fram og særegne ting som nordmenn gjør blir snakket om i et litt komisk lys, kommer det også fram at lillebroren, Ali, har en stor hemmelighet som han bærer på. Og litt spoiler, men dette er en LGBTQ+-bok, og hemmeligheten til Ali er nok ekstra vanskelig i muslimske miljøer. Men for en herlig beskrevet bok. Jeg lo høy av noen avsnitt, tenkte at sånn kan vi ikke ha det av andre avsnitt og nikket gjenkjennende og ble varm om hjertet av andre, mens jeg må innrømme at jeg også strigråt av denne. For en bok! Jeg elsket den! Heier på Gulraif Sharif og framtidige bøker! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar