mandag 3. april 2017

Egalias døtre

Jeg har ikke lest den ferdig enda, men jeg har lest den før, Egalias døtre av Gerd Brantenberg. En utrolig bra bok. Det slår meg nok en gang hvor utrolig gjennomført den er, hvordan alt er snudd på hodet og hvordan det virkelig viser mannsdominansen i samfunnet vårt. Det gjennomsyrer alt, men som vi til vanlig ikke tenker på. Mennesker - kvinnesker, mannsorkester - kvinnsorkester bl.a. Dette er ord jeg til vanlig ikke tenker er dominert av menn. Det er lenge siden jeg leste Egalias døtre sist, og jeg har absolutt godt av å lese den igjen. Jeg merker at jeg var ung da jeg leste den sist, og det er mye jeg ikke la merke til første gang jeg leste den. Det er ikke uten grunn at denne boka har tålt årene, og den er absolutt like aktuell.



I haven't finished it yet, but I have read it earlier, Egalia's daughters by Gerd Brantenberg. An incredible good book. It hits me again how complete it is, how absolutely everything is turned up side down and how it is able to show the domination of men in our society. It's everywhere, and especially places where we normally don't think about it. Mankind - womankind, one man band - one woman band. Normally words I don't think is dominated by men, but the domination is there. It's been a while since I last read Egalia's daughters, and it was about time to read it again. I can tell I was young when I read it the last time, and I notice a bit more this time. It's still a great book.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar