torsdag 3. mars 2011

Vindens sønn av Henning Mankell


Jeg har ikke lest andre bøker av Mankell enn krimbøkene hans. Det er også en god stund siden jeg leste noe han hadde skrevet. Selvfølgelig flere grunner, men en var at det liksom ikke fristet med de andre bøkene hans. Den mest selvsagte årsaken var jeg fikk minimalt med lesetid og leste omtrent 10 bøker i året. Nå som jeg er inne i en lesehestperiode, måtte jeg plukke med en av hans andre bøker. Denne boka handler om en evig student som drar til Afrika, adopterer en gutt og tar han med tilbake til Sverige. Det er jammen bra at handlingen er lagt til 1870-tallet, for jeg merket at jeg ble småprovosert over alle fordommene i boka. Joda, jeg er helt sikker på at det var eksotisk og uvanlig med afrikanere i Sverige på den tiden, men makan. Jeg er glad for at mange av fordommene er borte, selv om mange henger igjen. Jeg synes at boka er velskrevet og fordommer, holdninger og miljøet i samfunnet generelt kommer godt fram. Det er samtidig en sår og tragisk historie. Skal nok ta finne fram flere bøker av Henning Mankell dette året her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar