fredag 14. januar 2011

Løp hare løp



Jeg har lest flere ungdomsbøker av Harald Rosenløw Eeg og sett et par av filmene han har skrevet manus til, og jeg har likt det jeg har lest og sett. Han har en god måte å skrive på og miljøet han har plassert handlingen i Løp hare løp, er beskrevet levende og en som vokste opp på 80-tallet sitter ufrivillig å humrer av gjenkjennelsen av hullete bukser, Steffen Tangstad, Bill Cosby og alt det andre 80-tallet sto for! Jeg merker at jeg blir litt distrahert fra selve handlingen siden 80-tallet kommer nær igjen og jeg mimrer om hva jeg drev med. Bror, hovedpersonen i boka, får livet sitt forandret ved at moren får kreft, jenta han er forelsket i forsvinner og han slutter å løpe. Boka fenger, og jeg er litt usikker påom det er fordi handlingen er lagt til et miljø jeg kan kjenne meg igjen i eller om det er fordi Eeg skriver så fengende. Jeg tror det er en blanding av begge! Samtidig må jeg si at jeg synes boka minner om mange andre norske bøker jeg har lest tidligere om oppvekst i Norge på 80-tallet, bl.a. av Lars Saaby Christensen og Tore Renberg! Lettlest bok, men ikke så dyp som jeg innbiller meg at Eeg kanskje ville at boka skulle være!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar