mandag 17. januar 2011

Ulvenatt



Ulvenatt er min første roman av Tom Egeland. Tom Egeland er en forfatter jeg har hørt mye om, men aldri lest noe av tidligere uvisst av hvilke årsaker. Tror egentlig det er litt tilfeldigheter og at jeg da jeg hørte om Tom Egeland, leste ganske lite og valgte forfattere og bøker jeg var sikker på at skulle være gode. Nå etter å ha lest Ulvenatt kan jeg si at det ikke blir siste bok av Tom Egeland. Dette var god krim og spennende skrevet! Gisseldrama i norsk tv-studio med deltakere i et debattprogram som gisler og tsjetsjenske terrorister! Mye spenning og mye som skjer både utenfor studioet med politiaksjoner og forhandlinger og inni studio. Mens jeg søkte etter bilde av boka, fant jeg jammen meg ut at boka er filmatisert også og dermed fant jeg ut hvor ute av det jeg er i forhold til norske nyere filmer også. En ting er nå sikkert og det er at jeg kommer til å leie eller kjøpe Ulvenatt. Siden boka følger gisseldramaet omtrent minutt for minutt i boka, regner jeg med at filmen er en ordentlig actionfilm. Jeg fant også ut at Kristin Bye og Gunnar Borg opptrer i flere av Egeland sine bøker. Må ut og låne flere bøker av Egeland, for dette var god spenning! Måten han skriver på minner meg på en litt mer lettlest utgave av Henning Mankell, og jeg vet egentlig ikke helt hvorfor. Kristin Bye og Gunnar Borg som hovedpersoner er også interessant, men Gunnar Borg fikk en ganske liten rolle, men viktig, i Ulvenatt. Regner med at han er mer fremtredende i andre bøker. Kristin Bye trådde ikke like tydelig fram som en hovedperson som andre krimhovedpersoner, men jeg må lese flere bøker for å gjøre meg en bedre mening. Det kan også hende at jeg synes Kristin Bye ikke var en klar hovedperson, siden jeg ikke visste at hun var med i flere av Egeland sine bøker. Samtidig dreide plottet seg om hennes research, og hennes mindre fremtredende rolle kan ha noe med at hun hele romanen var gissel i et lite tv-studio. Alt i alt, ga det mersmak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar