mandag 27. mars 2017

Svikne dagar

Elena Ferrante slo gjennom med Mi briljante venninne, og jeg syntes den boka var så fin. Det passet så godt med oversettelsen til nynorsk, og jeg har fortsatt ikke lest de to siste i serien. Men jeg stresser ikke med det, og liker at jeg har dem til gode. Svikne dagar er den siste boka hennes, og den har en ny hovedperson. Olga blir forlatt av mannen, Mario, etter 12 års ekteskap. Olga sitter igjen i leiligheten de har delt sammen i alle disse årene. Hun skal ta vare på deres barn
, Gianni og Ilari, og hunden Otto, samtidig som hun skal komme seg gjennom bruddet og sviket til Mario. Boka er så godt skrevet at jeg føler raseriet til Olga, jeg føler desperasjonen, sårbarheten og sviket. Jeg vil vite like mye som Olga hvem Mario har stukket avgårde med. Det er en utrolig ærlig, åpen, sår og god bok om et brudd og svik. Elena Ferrante har nok en gang klart å fange meg, og jeg tror dette er en av de beste bøkene jeg har lest så langt i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar