mandag 2. januar 2017

Hver gang du forlater meg

Det har kommet en god del bøker i det siste hvor forfatteren blander virkelighet og fiksjon, og hvor det har kommet diskusjoner i etterkant om dette er fiksjon eller biografisk. Jeg tror at de fleste forfattere henter inspirasjon fra egne erfaringer og hendelser og broderer ut historier fra dette. Linnea Myhre intet unntak. I hennes nye bok Hver gang du forlater meg er jeg-personen sammen med en musiker fra Bergen, akkurat som Linnea Myhre. Jeg-personen har også et noe anstrengt forhold til mat akkurat som forfatteren. Hvem vet når fiksjon starter og virkeligheten slutter? I grunnen ikke alltid like interessant, spør du meg. Denne boka er ganske lik de andre bøkene Linnea Myhre har skrevet i form, handling og språk. Kanskje ikke så uvanlig, det heller. Jeg synes den er helt grei lesing, men ikke spesielt mer. Det blir litt mye selvmedlidenhet, litt mye velling i egen kjærlighetssorg, og jeg vet at det er det boka handle om, men for meg blir det litt for stillestående og litt for mye av det samme. Men som sagt, helt grei lesing, men ikke en bok jeg kommer til å lese igjen, eller å anbefale videre.


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for kommentar inne hos meg, jeg har ikke vært her inne før, men det er alltid kjekt med nye stemmer så jeg skal legge bloggen din inn i bloggrullen min.

    Ja, jeg ser at vi hadde noenlunde samme oppfatning av denne boken. De andre bøkene hennes har jeg likt og selv om denne er skrevet på omtrent samme måte så følte jeg at alt gikk i samme tralten gjennom hele boken, men kanskje den måtte være slik for det var jo slik livet hennes var akkurat da? Interessant det du skriver om hva som er fiksjon og hva er hentet fra virkeligheten- for meg hadde det vært lettere å ta avstand fra forfatterens eget liv om hun hadde valgt å gi karakterene navn, men nå ble det veldig lett å tenke at dette var en fortelling basert på hennes liv.

    SvarSlett
  2. Ja, tror også det hadde vært enklere om hovedkarakteren hadde fått et navn. Nå ble jeg-et automatisk forfatteren siden det ble så nærme.

    SvarSlett