lørdag 1. april 2017

Oppsummering mars

Månedene går fort. Ikke for at jeg alltid har noe i mot det, spesielt ikke når vintermånedene går fort og det nærmer seg vår og sommer. Jeg er veldig glad i sol og varme, så man kan i grunnen lure på hva jeg gjør i Oslo. Mars gikk veldig fort. Men jeg rakk en del lesing, ser jeg. Jeg rakk å lese 26 bøker for ungdom og voksne, og en god del bøker for barn i tillegg. De skriver jeg ikke opp. Det er to bøker jeg vil trekke fram fra mars som spesielt gode leseropplevelser. Den ene er I love Dick av Chris Krauss. Måten realisme og fiksjon blandes i tillegg til tema og format, gjør det til en leseropplevelse ut av det vanlige. Les den! Den er absurd, morsom og utrolig godt skrevet! Det skal jo mye til å få en original idé som ikke er gjort før i en eller annen variant, men dette tror jeg neppe er gjort før. Den andre er Kunsten å være normal av Lisa Williamson, en tittel som absolutt ikke rettferdiggjør innholdet. Innholdet er adskillig bedre enn tittelen tilsier. Jeg har fått vite at det ikke er den første boka om å være transgender, men det er uansett ikke mange av dem og det er den første boka jeg leste om temaet. Lisa Williamson tar opp temaet på en god måte, og uavhengig av tema så er dette en god bok. Og det er absolutt en viktig bok nettopp pga temaet. Det er en ungdomsbok, men jeg synes alle voksne burde lese den også.

Jeg rakk 3 konserter i mars. To med Sondre Lerche, som var konsertopplevelser utenom det vanlige. Intimkonsert med Sondre Lerche er virkelig noe unikt. Han er en utrolig dyktig musiker, og det var så bra at jeg like godt dro på to av hans konserter. Har du mulighet til å oppleve Pleasure tour, så gjør det. Det er noe spesielt når du er en av omtrent 50 som opplever han den kvelden. I tillegg fikk jeg med meg Thomas Dybdahl på Sentrum scene. Han er god! Absolutt en bra konsertopplevelse. De neste konsertopplevelsene blir Rag'n Bone Man i Amsterdam. Jeg hadde billetter til konserten hans på Parkteateret, men oppdaget at det var i påskeferien. Heldigvis var han i Amsterdam i påsken, og jeg fikk tak i et par billetter til den konserten. Det blir et større konsertlokale enn Parkteateret, men jeg tror det blir en bra konsertopplevelse. Har du ikke hørt om Rag'n Bone Man, så søk han opp og hør. Jeg tror han er på vei opp, og at dette blir siste sjanse for å oppleve han på forholdsvis små konsertarenaer. I april er det også konsert med Karpe Diem. Har aldri vært på konsert med dem, så det blir gøy.




Time flies. Not that I mind, especially since I love spring and summer, so I really don't mind winter months flying past. Sometimes I wonder what I'm living in Oslo for, since I love sun and warm weather. March went past quickly. I managed to read 26 books for adult and young adults, and a number of children books as well. I don't count them. There are two books I want to mention form March. One is I love Dick by Chris Krauss. I love the way fiction and real life is mixed up, and the format the book is written in. It's an absurd, fun and interesting read. If you haven't read it, do read it. I guarantee a good experience. It takes a lot to actually get an original idea that haven't been done before one way or the other, but I don't think this has been done before. Anyway, read it! The other book is The Art Of Being Normal by Lisa Williamson. I have recently learned it is not the first book about being a transgender, but still the first book I read about transgender. And I love how Lisa Williamson writes about the topic. And regardless of the topic, it's a well written book. It's a young adult book, but I think all adults should read it too.

I went to three concerts in March. Two of them was with Sondre Lerche. An experience with no comparison, I think. It's something special being one of about fifty people on a concert. Sondre Lerche is an amazing musician, I think he is so good that I actually went to two of his concerts. If you have the chance to go to one of his concerts, go! Check out Pleasure tour, and don't think about it, just go. The other concert I went to was Thomas Dybdahl. He is good as well. The upcoming concerts are Rag'n Bone Man in Amsterdam. I had tickets to his concert at Parkteateret, which is a real small venue, takes about 500 people. That would have been so cool! But unfortunately he plays in Oslo during Easter. Luckily he plays in Amsterdam during Easter as well. It's a bigger venue, but not too big. So I'm going to Amsterdam to watch him. If you haven't heard about Rag'n Bone Man, look him up and listen. I think he is about to hit it big now, and I don't expect him to do small venues for too long. And I'm also going to Karpe Diem. Never been to their concerts either.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar